Vállalkozás tervezés – hogy tudjuk, hova megyünk

Miért fontos a vállalkozás tervezés?

Egy jó üzleti ötlet még kevés egy sikeres vállalkozás felépítéséhez.

Sokan azért halogatják a vállalkozás indítását, mert habár van egy remek vállalkozás ötletük, nem tudják, hogy hogyan kezdjenek bele. Túl bonyolultnak, nehéznek tűnik.

pizzaPróbáltál már egy családi pizzát egyszerre a szádba tömni?

Ébredtél már úgy egy reggel, hogy megyek és veszek egy autót?

Biztos vagyok benne, hogy nem.

Bármennyire is szereted a pizzát, csak falatonként fogyasztod el.

Ha arra is ébredsz egy reggel, hogy autót szeretnél venni, nem indulsz el rögtön a piacra, hogy vegyél egyet.

Előbb kitalálod, hogy mekkora, milyen márkájú, milyen színű legyen, új, vagy régi, benzines vagy gázolajas, esetleg elektromos, milyen extrákat szeretnél, mekkora összeget tudsz rászánni, stb..

Ha nem teljesen önerőből akarod megvásárolni, akkor körülnézel, hogy honnan, milyen feltételekkel tudsz hitelt felvenni.

Valószínűleg nem az első utadba eső forgalmazóhoz betérve az első gépkocsit fogod megvásárolni, hanem többet is megnézel, mielőtt meghozod a döntésedet.

Ugyanez érvényes a saját vállalkozásodra is.

Nem fogsz arra ébredni egy reggel, hogy ma igenis megcsinálom a saját vállalkozásomat. Ez így túl nagy és nehéz falat.

Absztrakt és bonyolult.

Az agyunk a konkrét és egyszerű feladatokat szereti.

A vállalkozás tervezés első lépése, hogy apró részekre daraboljuk a tevékenységeket.

Fontos, hogy legyen önbizalmad úgy általában, de ahhoz, hogy egy vállalkozást elindíts és sikerre vigyél ennél több kell.

Tudnod kell, hogy mit kell tenned, melyek azok a feladatok, tevékenységek, amelyeknek a teljesítése elvezet a kívánt eredményhez.

Ha van egy üzleti ötleted, és ez még csak egy gondolat szintjén létezik a fejedben, nem tudhatod, hogy ez életképes, vagy megvalósítható-e egyáltalán.

Ahhoz, hogy megalapozott döntést tudj hozni ezzel kapcsolatosan, és átlásd azt, hogy képes vagy-e megvalósítani, szükséged van egy vállalkozás tervre és csinálnod kell.

Gondold át és írd le, hogy melyek azok a fontosabb lépések, amelyeket meg kell tenned, hogy az üzleti ötletedből vállalkozás legyen.

A vállalkozás tervezés során felmerülő feladatok két fajtájával fogsz szembesülni.

  • Lesznek olyan feladatok, amelyeket pontosan fel tudsz mérni, tudod, hogy mit kell tenned és ezt hogyan tudod véghezvinni.

Mivel már rendelkezel tapasztalattal az adott területen, biztos vagy abban, hogy meg tudod valósítani.

  • A második fajta feladatcsoport, amelyet meg tudsz nevezni, de a megvalósításhoz szükséges ismeretekkel, tapasztalattal nem rendelkezel. Dönthetsz úgy, hogy mivel nem akarod, vagy nincs lehetőséged kiszervezni ezt a tevékenységet, megtanulod.

Vagy kiszervezed a feladatot, esetleg partnert/partnereket vonsz be a vállalkozásba.

  • A harmadik kategóriája a feladatoknak, amelyek a megvalósítás során fognak felmerülni, amelyekre a tervezés során nem gondoltál.

Mivel nem tudtad, hogy szembesülni fogsz velük, így nem tudod eldönteni az elején, hogy meg tudod-e valósítani, vagy sem.

Ez annyit jelent, hogy amíg nem csinálod, addig nem tudod, hogy mit nem tudsz.

Összegezve mindezt: még mielőtt belekezdenél a vállalkozásod felépítéséhez tudni fogod, hogy mi az a tudás, amire szükséged lesz, és amivel rendelkezel, és tudni fogod, hogy mi az a tudás, amire szükséged lesz, de még nem rendelkezel vele.

A vállalkozás tervezés pillanatában nem feltétlenül tudsz minden feladatra felkészülni, mert a megvalósítás során felmerülhetnek olyan új dolgok, amelyekkel kapcsolatosan az elején semmilyen információval nem rendelkeztél.

Nincs két egyforma vállalkozás. Lehet ugyanaz a tevékenységi körük, tevékenykedhetnek ugyanazon a piacon, de mégis lesznek számottevő különbségek közöttük.

Vegyünk például két pékséget, amelyek ugyanabban a kerületben működnek, franchise rendszerben.

Ugyanaz a kialakításuk, a termékeik, a marketingjük, az üzletek kialakítása, stb.. Elképzelhető, hogy az egyik sikeres, a másik pedig rövid idő után kénytelen lehúzni a rolókat?

Igen.

Egy vállalkozás nem olyan, mint egy gyárszalagon készült sorozattermék.

A vállalkozónak a mozgástere bár kisebb egy franchise esetében, mégis elég nagy ahhoz, hogy jó, vagy rossz döntésein és ezek megvalósításán keresztül sikerre vagy csődbe vigye az üzletét. Egy teljesen független vállalkozás esetében ezek a lehetőségek megtöbbszöröződnek.

Vállalkozás tervezés – készíts útvonaltervet!

vállalkozás tervezés útvonalAhhoz, hogy fel tudd mérni, hogy jelen pillanatban mennyire vagy alkalmas arra, hogy az üzleti ötletedre egy jövedelmező vállalkozást építs, készítened kell egy útvonaltervet.

Mintha a nyaralásodat terveznéd gépkocsival egy olyan országba, ahol még soha nem voltál, és nincs hozzá térképed.

Mit tudsz tenni?

Az út egy része lehet, hogy nem fog kihívást okozni, mert már jártál arra.

Megkérdezheted az ismerőseidet, akik már jártak ott, hogy merre kell menni.

Ha eltévedsz útközben az útjelző táblák segítségével próbálod megtalálni a helyes irányt.

Ha olyan országon keresztül utazol, ahol nem latin betűket használnak, használhatod a már indulás előtt megszerzett tudásodat, vagy megpróbálhatsz a helyszínen kézzel-lábbal gesztikulálva értekezni a helyiekkel

Minél biztosabb vagy abban, hogy fel tudod építeni a saját vállalkozásodat, annál erősebb a motivációd, hogy belekezdj és végigcsináld.

Ehhez tudnod kell, hogy milyen lépéseket kell megtenned, hogy elérd a célodat, vagyis egy vállalkozás tervet kell készítened.

Ha teljesen nem is zárhatod ki a megvalósítás során felmerülő váratlan dolgokat, minél alaposabban átgondolt a vállalkozás terve, annál jobban leszűkítheted ezek felmerülésének a kockázatát.

Ha van már tapasztalatod egy adott feladat elvégzésében, akkor biztos lehetsz benne, hogy el tudod végezni.

Ha nincs tapasztalatod, akkor megkérdezhetsz olyan személyeket, más vállalkozókat, akik értenek hozzá, vagy utánajárhatsz az interneten.

Megbízhatsz külső szakértőt, bevonhatsz egy partnert, vagy dönthetsz úgy is, hogy elsajátítod a szükséges tudást.