Motiváció – üzemanyag a sikeres vállalkozáshoz

A motiváció segít a vállalkozónak abban, hogy leküzdje az akadályokat.motivacio

A motiváció készteti arra, hogy új utakat, megoldásokat találjon, ahelyett, hogy feladná.

A motiváció adja az energiát ahhoz, hogy az álmai, céljai, tervei valóra váljanak.

A motiváció jelentése, fogalma: az ok, szükséglet, vágy, amiért valamit teszünk. Valamilyen cselekvésre, viselkedésre ösztönző belső tényezők összeségét jelöli.

A motiváció szó a latin movere igéből származik, amelynek jelentése: mozogni, mozgatni.

A motiváció a válasz a MIÉRT?-re.

Miért akarsz vállalkozó lenni? Miért akarsz vállalkozást építeni?

A vállalkozás egy maraton.

Ha megvan az ok, hogy miért akarsz vállalkozó lenni, gondold át, hogy ez mire lesz elég.

Sokan kezdenek vállalkozásba azért, mert nincs munkahelyük, és már hónapok, esetleg évek óta álláskeresők.

Vannak, akik azért vágnak bele, mert elegük van a munkahelyükből, a főnökükből, abból, hogy mindig mást léptetnek elő, vagy úgy gondolják, hogy többet dolgoznak, mint amennyit fizet a munkaadójuk.

Ezek nyomós érvek lehetnek amellett, hogy valaki elindítson egy vállalkozást. De elegendő-e ahhoz, hogy sikerre is vigye?

Mi történik, amikor naponta olyan problémákkal kerül szembe, amelyeket neki kell megoldania, folyamatosan új dolgokat kell megtanulnia, és hó elején nincs a fizetése a számláján?

A vállalkozás nem egy munkahely, ahol a főnök megmondja, hogy mit és mikor kell csinálni, a vállalkozónak kell beosztania a saját idejét. Hónapokba, vagy akár évekbe telhet, amíg az üzlet már nem viszi, hanem hozza a pénzt.

Véget ér-e a vállalkozói pályafutásuk, ha kapnak egy jó állásajánlatot? Valószínűleg igen. Kivéve akkor nem, ha a munkanélküliség, vagy munkahelyi elégedetlenség adta meg nekik azt a lehetőséget, hogy elinduljanak azon az úton, amelyre mindig is vágytak.

A lehetőséget, hogy megvalósítsák önmagukat, gyerekkori álmaikat vagy, hogy saját vállalkozásukban kamatoztassák a tudásukat, az évek során felhalmozott tapasztalataikat.

Ha a kényszer mellett ott van a szenvedély, vagy akár megszállottság is, hogy létrehozzon, alkosson valamit, hogy adjon valamit magából, a tudásából, a tehetségéből az embereknek.

Nem messze a lakásomtól van egy üzlethelyiség, amelyiken pár havonta megjelenik a kiadó tábla. Forgalmas főút mellett helyezkedik el, de előtte nincs túl nagy átmenő gyalogosforgalom. Volt már vendéglő, pizzéria, hamburgeres, de pár hónap után mindegyik bezárt és újra kiadósorba került.

Nem, nem tévesztem össze a lokációt a motivációval:-)

Egy vendéglátóhely szempontjából fontos a lokáció, és egyértelmű, hogy nem mindegy, hogy a körúton, vagy egy peremkerület egyik főutcájában található.

Ugyanakkor vannak a városban sokkal eldugottabb helyen kisvendéglők, éttermek, boltok amelyek évek, évtizedek óta sikeresen működnek.

A Vámház körút 7-9. azt hiszem, hogy mindenki számára ismerősen hangzik.

Klapka György Aranyember című könyvében mesélte el, hogy az eredetileg nyugati ruhaneműket árusító üzlethelyiség megnyitása előtt két hétig reggel nyolctól délután hatig a kirakatban ült és számolta, hogy hány ember halad el az épület előtt.

Egyik héten az út egyik oldalán, másik héten a másik oldalon. Közben piackutatást is végzett, mert azt is megfigyelte, hogy milyen ruházatot hordanak az arra haladók. Végül az áruház mégsem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, és lett belőle a híres zálogház.

Sikeres vállalkozást csak szívvel-lélekkel lehet felépíteni. A vállalkozásod a hobbid, a szeretőd, a gyereked, a tanítód.

Erőt ad és kiszipolyoz, felemel és földhöz vág, amikor a legkevésbé is számítasz rá.

Amikor minden ajtó bezárul előtted, akkor dől el majd igazán, hogy elég motivált vagy-e, hiszel-e eléggé magadban, abban, amit csinálsz, amit meg akarsz valósítani, a jó Istenben, a gurudban, vagy bármiben, hogy tovább tudj lépni.

Hogy legyen erőd felkelni a porból, és ha kell elölről kezdeni, erősebben, okosabban, ugyanúgy, vagy másképp.

Nincs sikeres vállalkozó, akit nem értek kudarcok. Aki egyenes pályán, akadályok nélkül jutott fel a csúcsra.

Nem azokról beszélek, akik beleültek a készbe, vagy embertársaik tönkretételével jutottak nagy vagyonhoz. Hanem olyanokról, akikre fel tudunk nézni, mert a semmiből, önerőből, rengeteg munkával és lemondással hozták létre a vállalkozásukat.

Akik a hibáikból építkeztek, tanultak és gyűjtöttek erőt, és ezt nem kudarcként, hanem megtanulandó leckeként fogták fel.

mickey-mouseWalt Disney-t elbocsátották egy újságtól azzal az indokkal, hogy nem elég kreatív. Ekkor hozta létre a Laugh-O-Gram Films nevű animációs céget, amelyiket rövid időn belül egy disztribúciós partnere bukása miatt be kellett zárnia. Üres zsebbel érkezett Hollywood-ba, de ott sem vállveregetéssel fogadták, hanem még jó sok időnek el kellett telnie, amíg megismerhette a sikert és népszerűséget.

 

A motiváció fajtái két nagy csoportra oszthatóak: külső és belső motivációt meg.

A külső motivációt a kívülről érkező jutalmak, a pénz, a hírnév, az elismerés vezérli.

Belső motiváció lehet a tudás megszerzésének vágya, az alkotásra irányuló vágy, vagy akár élmény átélésére irányuló vágy.

A motiváció hiánya több okból fakadhat, ilyen például ha:

  • nem hiszünk abban, hogy képesek vagyunk elérni a célunkat, mert túl nehéz számunkra,
  • úgy véljük, túl nagy erőfeszítést igényel a cél elérése, nem éri meg a befektetett energiát
  • meg vagyunk győződve arról, hogy nem lehet megvalósítani az elképzelésünket.

Téged mi motivál? Mi hajt előre, hogy elérd a céljaidat? Megvannak-e benned azok a vállalkozói tulajdonságok, amelyek szükségesek ahhoz, hogy sikeressé válj?

Fotók: Christoph Deinet  Unsplash

 pixabay.com