Miért fontos a kreativitás a vállalkozásod sikeréhez?

A társadalmunk az intelligenciát díjazza, a kreativitás háttérbe szorul

kreativitásAmikor kreativitásról, kreatív személyekről beszélünk, elsősorban művészek, feltalálók nevei jutnak az eszünkbe. Azt is gondolhatnánk, hogy a kreativitás egy olyan adottság, amivel valaki születik, vagy sem.

Nem mindenki lesz festő, vagy zongoraművész, de valamilyen szinten mindenki kreatívnak születik.

A kisgyerekek valójában sokkal kreatívabbak, mint a legtöbb felnőtt, mert ők még kevesebb ismeretanyaggal rendelkeznek az őket körülvevő világról, még nincsenek annyira bekorlátozva, beszabályozva, mint a felnőttek. Egy kopott fakarddal a kezükben el tudják képzelni, hogy királyfiak, akik legyőzhetik a hétfejű sárkányt.

legyőzi a sárkányt

Mernek kísérletezni, kíváncsiak és a hiányzó kockákat a képzeletük szülte teremtményekkel, tényekkel töltik be.

Egy falevéllel játszva is számtalan kérdést tudnak feltenni. Ahogy nőnek, egyre fogynak a kérdéseik, a kreativitás háttérbe szorul. Megtanulják, hogy a társadalom mit tart helyesnek, miről mit kell gondolniuk.

A hibázás felnőttként már nem elfogadott. Ezt már az iskolában megtanulják, hogy csak az kap ötöst, aki tökéletesen bemagolja a tananyagot.

Egy ötéves kisgyerek átlagosan napi 120 kérdést tesz fel, hatévesen a kérdéseinek száma ennek felére csökken, míg negyvenévesen megelégszik átlag napi négy kérdés feltevésével.

Edison nevéhez 1093 szabadalmaztatott találmány fűződik, tőle származik a következő idézet:

„Több hibát követtem el, mint bárki más, akit ismerek, és előbb vagy utóbb a legtöbbet szabadalmaztattam.”

Megkérdőjelezni a dolgokat, rossz döntéseket hozni, a hibáinkból tanulva eljutni a legjobb megoldásig elengedhetetlen ahhoz, hogy jobban, másképp kezdjünk el bármit is csinálni.

“Mindenki tudja, hogy bizonyos dolgokat nem lehet megvalósítani, míg nem jön valaki, aki erről nem tud, és megvalósítja.”

(Albert Einstein)

A kreativitás mérése, akárcsak az intelligenciáé, tesztekkel történik. Az egyik legismertebb, a kreativitás mérésére alkalmazott teszt a J. P. Guilford által kidolgozott “szokatlan használat teszt”.

Ennek keretében, különböző, mindennapi tárgyakat kell más szemmel vizsgálni, például egy kockát, vagy egy poharat, és új funkciókat, felhasználási lehetőségeket kitalálni ezeknek, egy bizonyos időkorláton belül.

Vállalkozóként a kreativitás előnyös helyzetbe hozhat-e?Szükséged van-e kreatív ötletekre, megoldásokra?

Vagy jobban jársz, ha a már bevált módszereket alkalmazod, hogy elérd a céljaidat?

Sokan úgy gondolják, hogy egy nagyon sikeres vállalkozáshoz szükséges egy eredeti üzleti ötlet.

Egy teljesen új termék, szolgáltatás kifejlesztése, bevezetése a piacra valószínűleg túl nagy falat bárki számára, aki első vállalkozását indítja el.

Túl sok az ismeretlen.

Ami a kreativitás talaján, képzeletben nagyon jól tud működni, annak a valóságban nagyon sok akadályt kell leküzdenie, és a sikerre nincs garancia.

Kezdő vállalkozóként nagyon kitartónak, elhivatottnak és szerencsésnek kell lenni ahhoz, hogy ezt bárki is meg tudja valósítani.

Az, hogy mennyire vagy kreatív, az új ötleteid számától függ.

Akár ezer új ötletre is szükséged lehet, amíg megtalálod azt az egyet, ami sikeressé tesz.

Az újdonságtartalom mellett még két alapfeltételnek mindenképpen meg kell felelnie az ötletednek. Az első, hogy megvalósítható legyen. A második, hogy hasznos legyen.

Ha ez megvan, mielőtt tovább lépnél, érdemes SWOT elemzést készítened.

Az eredeti üzleti ötlet valójában nem garantálja az áttörő sikert. A Google nem az első keresőmotor volt a világon, mint ahogy a Facebook sem az első közösségi oldal.

Nem feltétlenül az üzleti ötlethez van szükséged kreativitásra, hanem annál inkább a megvalósításhoz.

Az, hogy hogyan valósítod meg a termékedet, vagy szolgáltatásodat, hogyan „tálalod”, és jutsz el a végső felhasználókig juttathat versenyelőnyhöz és különböztethet meg a versenytársaidtól és biztosíthatja a céged számára akár a piacvezető szerepet.

Kezdő vállalkozóként lemásolhatod azt, amit a konkurens cégek csinálnak, és ha már megismerted az üzletet kívülről-belülről, akkor érdemes átgondolnod, hogy mi az, amit a többiek csinálnak, de te jobban is meg tudnád valósítani.

Az ügyfélkörödet megismerve, beszélgetve velük rátalálhatsz olyan problémákra, amelyeket nem oldanak meg mások, de te megteszed és ezzel máris nyert ügyed van velük szemben.

A nagy cégekkel szemben az a hatalmas előnyöd van, hogy míg egy gigavállalatnál egy kreatív ötlet megszületésétől a megvalósításáig rengeteg idő telhet el, amíg minden főnök és annak a főnökének a főnöke is rábólint, vagy sem.

Te ezt azonnal kipróbálhatod kicsiben, és fokozatosan javítva eljuthatsz a tökéletes megoldásig.

Vállalkozóként folyamatosan arra törekszel, hogy egyre jobb legyél.

Ennek számtalan módja van, függetlenül attól, hogy milyen területen tevékenykedsz.

A kreativitásodat használhatod a terméked továbbfejlesztésére, új, kiegészítő termékek, szolgáltatások bevezetésére. Ezen túl a vállalkozásod bármely területét jobbá, hatékonyabbá, eredményesebbé teheted.

Ez lehet például:

– a munkafolyamatok megszervezése,

– a munkatársak motiválása,

– a befektetők megtalálásának, meggyőzésének módja,

– egyes részfeladatok kiszervezésének módja,

– a marketing stratégia,

– az ügyfelekkel megtalálása, elérése, velük való kapcsolattartás, kiszolgálásukon módja,

– a szállítás, raktározás, vagy irodai adminisztráció területe, stb..

A te üzleted. Úgy alakíthatod, ahogy neked a legjobban megfelel.

Elfogadhatod azokat a módszereket, amelyeket mindenki alkalmaz, nyújthatod azt a vevőidnek, amit a versenytársaid is, megelégedve azzal a jövedelemmel és életstílussal, amit a vállalkozásod nyújt.

Vagy kereshetsz új utakat azért, hogy ne csak jó, hanem nagyon jó vállalkozásod legyen.

A hat kalap módszer

Az ötleteidet minden szempontból megvizsgálhatod, és gyorsan döntést hozhatsz a megvalósításukról, vagy elvetésükről a hat kalap módszer segítségével.

Ezt a technikát a vezető világvállalatok is gyakran használják, mert nagyon hatékony és gyors döntéshozatalhoz vezet.

A hat színes kalap az emberi agy hat tevékenységét szimbolizálja. A játékos eljárás keretében mindig csak egy (képzeletbeli) kalap kerül a fejedre, és ennek megfelelően vizsgálod meg az adott problémát, amelynek a megoldásán dolgozol.

A fehér kalap a tényeket, azöld kalap- kreativitás piros kalap az érzéseket, a fekete kalap az ellenvetéseket, a sárga kalap az előnyöket, a zöld kalap a kreativitást, a kék kalap a folyamatot szimbolizálja.

Fehér kalapban összegyűjtöd a tényeket.

Piros kalapban nem kell racionálisnak lenned, csak tárd fel indoklás nélkül a megérzéseidet, sejtéseidet.

Fekete kalapban át kell gondolnod, hogy milyen veszélyek, buktatók állhatnak a megvalósítás útjában.

Sárga kalapban az elérhető előnyökre, pozitív dolgokra koncentrálj.

Zöld kalapban engedd el a fantáziádat és ne válogass a lehetséges, vagy lehetetlen ötletek között.

Kék kalapban tervezd meg a folyamatot előre, hogy mi legyen a kalapok viselésének a sorrendje. Kék kalapban vond le a végső következtetéseket is, hogy milyen döntésre jutottál.

Lehetőség szerint vond be az üzlettársadat (ha van), partneredet, de akár egy barátod is lehet, akivel közösen mentek végig a lépéseken, mindketten mindig ugyanazt a színű kalapot hordva. Egy kívülállónak is lehetnek olyan meglátásai, gondolatai, amelyek közelebb visznek a legjobb megoldáshoz.

A piac, az igények, elvárások, trendek folyamatosan változnak, és ha talpon akarsz maradni, követned kell ezeket.

Megvárhatod, hogy mit lépnek a versenytársaid és utánozhatod őket. Vagy megteheted te az első lépést, hátrahagyva őket. A kreativitás az a vállalkozói tulajdonság, amelynek segítségével elérheted ezt.

A kreativitás fogalma a wikiszotar.hu szerint: „Egyéni alkotóképesség, teremtőképesség, amikor egy személy a saját képzelőerejét felhasználva új ötletekkel áll elő egy probléma megoldása során, vagy új dolgot hoz létre.”

A kreativitás fejlesztése felnőttkorban is lehetséges, tanulható.

Az igazi áttörés úgy érhető el, hogy a kreatív gondolkodást lehetővé tevő divergens gondolkodásmódot a logikus, analitikus, a lehető legjobb megoldásra összpontosító konvergens gondolkodásmóddal kapcsoljuk össze.

konvergens divergens gondolkodásmód

5 tipp, amely segíthet a kreativitás kibontakozásában, fejlesztésében:

  • A gombamód szaporodó technológiai cégek mindent megtesznek azért, hogy alkalmazottaik számára olyan biztonságos, barátságos, sokszor játszóházra emlékeztető környezetet teremtsenek, ahol alkotóképességüket a maximumra járathatják. Erre neked is megvan a lehetőséged, főleg ha otthonról dolgozol.

barátságos környezet

  • Utazz külföldre, amilyen gyakran csak megteheted. Egy hétvégi kiruccanás nem kerül vagyonokba. Kerülj kapcsolatba, beszélgess a helybéliekkel, próbálj ki új dolgokat, gyűjts élményeket.

A különböző tapasztalatokat összegyűjtve, különböző területeket kombinálva, a létező megoldásokat módosítva új utakat, megoldásokat találhatsz a céged eredményesebbé tételére.

utazz külföldre

  • Keress egy új, kreatív hobbit. Lehetőleg olyat, ami kihívást jelent a számodra, ugyanakkor érdekel is. A legjobb választás egy művészeti ág, például a rajzolás. Ezek fejlesztik a divergens gondolkodásmódot, a kreativitást.

rajzolás fejlesztése

 

  • Tanulj, képezd magad folyamatosan. Olvass könyveket sikeres és inspiráló emberekről.

Akármilyen profi vagy a szakterületeden, lehetsz még jobb. Minél felkészültebb vagy, minél alaposabb tudással rendelkezel, annál nagyobb eséllyel találhatsz új, kiaknázatlan lehetőségeket.

Biztos, hogy nem Isaac Newton volt az első ember, akinek a fejére esett egy alma, de csak neki volt meg a szükséges tudása ahhoz, hogy ebből a véletlen, mindennapi kis balesetből megalkossa a gravitációelméletet.

Egyik kedvenc sztorim, amikor Picasso-t egy hölgy, aki nagy rajongója volt, megszólította a piacon és megkérte, hogy rajzoljon neki valamit egy darab papírra. Picasso rámosolygott és pillanatok alatt kész is volt a remekmű. Amikor átnyújtotta a hölgynek, azt mondta, hogy egymillió dollárba kerül. „De kedves Picasso úr, önnek csak harminc másodpercébe telt, amíg lerajzolta ezt a kis remekművet.”- rökönyödött meg a hölgy.

„Drága hölgyem- válaszolta Picasso- 30 évembe telt, hogy harminc másodperc alatt rajzoljak önnek egy remekművet.”

Minél több területen szerzel ismereteket, annál könnyebben találsz majd kreatív megoldásokat a felmerülő problémákra.

tanulás-olvasás

Ahhoz, hogy a vállalkozásod jól működjön, az alaptevékenységeden kívül is még számos területen kell felvértezned magad ismeretekkel. Online tanfolyamokon is képezheted magad, ki sem kell lépned az otthonodból, irodádból.

  • Az álmodozás nem időpocsékolás. A képzelőerődet, a kreativitásodat éppúgy képes vagy edzeni, erősíteni, mint ahogy a tested izmait edzed, amikor lemész az edzőterembe.

álmodozni nem időpocsékolás

Hagyj magadnak naponta időt arra, amikor semmi mást nem teszel, kizárod az összes zavaró tényezőt és hagyod a gondolataidat szabadon csapongani.

Ha célod a problémamegoldás, akkor próbáld meg más szemszögből megközelíteni. Próbáld meg az adott problémát rajta kívül eső területekkel összekapcsolni.  Esetleg próbáld magad más helyébe képzelni, és az ő szemével, más megközelítésbe helyezni.