A problémamegoldó képesség fejlesztése

A jó problémamegoldó képesség fontos minden vállalkozó számára, mert a folyamatosan felmerülő kihívásokra, váratlan helyzetekre gyorsan és megfelelően kell reagálnia.

A problémamegoldó képesség, mint a vállalkozói tulajdonságok bármelyike, sikeresen fejleszthető.

problémamegoldó képesség

A problémamegoldó képesség fogalma azt a folyamatot jelenti, amelynek során egy adott problémát részleteire bontunk, megismerjük a körülményeit, feldolgozunk annak érdekében, hogy a legjobb megoldást megtaláljuk.

A vállalkozó számára minden megoldásra váró probléma egy lehetőséget rejt magában, hogy ebből kiindulva sikeres üzletet hozzon létre

Oldj meg egy problémát és soha nem kell eladnod semmit – mondják, de ennél kicsit összetettebb a kép.

A ma már az egész világon ismert, több milliárd dolláros bevétellel rendelkező cégek alapítói is néhány évvel ezelőtt kis tőkével, vagy pénz nélkül indították el vállalkozásukat. A sikerük titka abban rejlik, hogy megoldottak egy problémát, kielégítettek egy szükségletet, amire a piacnak szüksége volt.

Az airbnb kezdetei

A nyaralásunkat, vagy hosszú hétvégeken a kiruccanásaink tervezését gyakran kezdjük az airbnb-n, ahol minden két másodpercben történik egy foglalás.

Tíz évvel ezelőtt még senki nem hallott róluk és valószínűleg az alapítók sem gondoltak arra, hogy pár éven belül az egész világot meg fogják hódítani, hogy utazók milliói fogják használni a honapjukat.

A két fiatal designer, Brian Chesky és Joe Gebbia 2007 végén költözött New York-ból San Francisco-ba. Nem volt jövedelmük, nem tudták, hogy miből fogják a lakásuk bérleti díját kifizetni, így valamilyen bevételi forrást kellett találniuk. A városban egy designereknek szóló konferencia miatt minden hotelszoba foglalt volt, ebben látták meg a lehetőséget. Gyorsan vásároltak pár felfújható gumimatracot, létrehoztak egy honlapot, ahol ágyat és reggelit ígértek a turistáknak. Három vendégük volt, akik fejenként 80 dollárt fizettek. Miután távoztak a vendégeik egyből tudták, hogy ebből az ötletből sokkal többet is ki tudnának hozni.

Úgy döntöttek, hogy Amerika-szerte megcélozzák a konferenciák és fesztiválok helyszíneit, rávéve a helyi lakosokat, hogy rövidtávra, az események időszaka alatt adjanak ki szobát a rendezvényekre érkezőknek.

Az első évben csak az adósságaik gyűltek. Sikert csak az általuk tervezett limitált szériás kukoricapelyhes dobozokkal értek el, amelyet az elnökjelöltekről neveztek el, és 40 $-os áron értékesítettek. A választások lázában égett az ország, így 30 000 $ bevételük lett ebből.

Az általuk megkeresett befektetők nagy része szóba sem állt velük. Volt olyan is, aki leült meghallgatni őket, de pár perc után felállt az asztaltól és szó nélkül távozott.

A kezdeti nehézségek ellenére, mára egy 31 milliárd dollárt érő vállalatot építettek fel. A szolgáltatásaikat használjuk, mert szükségünk van rá. Ha többet szeretnél olvasni róluk, itt megteheted.

  1. Találj egy megoldatlan problémát és építs rá vállalkozást

A világ napról napra változik, amiről tegnap még nem is hallottunk, mert nem is létezett, ma már nélkülözhetetlen része az életünknek.

Egy eddig nem létező terméket, szolgáltatást kifejleszteni, piacra vinni, elfogadtatni az emberekkel azonban nagy kihívás.

Sikeres vállalkozást építhetsz azonban egy olyan probléma megoldására, amely a szűkebb környezetedet érinti.

Járj nyitott szemmel és főleg füllel. Ha eléggé odafigyelsz, naponta problémák garmadát fogod felfedezni. Körülötted vannak, csak észre kell venned őket.

Egy szükségletet elégítesz ki akkor is, ha egy gyorséttermet nyitsz egy olyan környéken, ahol nincs, de van rá igény. Vagy jógatáborokat szervezel a nagyszüleidtől örökölt falusi házban a multicégnél dolgozó volt kollegáidnak.

A jó problémammegoldó képesség segíthet. Ezen múlik, hogy az üzleti ötleted megállja-e majd a helyét, amikor gyakorlatba ülteted.

Ne egy megoldás legyen az elképzelés, amire a vállalkozásod építed, egy nem létező problémára, hanem egy problémának a megoldása legyen.

Ha minden szülő az iskolában arról panaszkodik, hogy katasztrofális a nyelvtanítás és emiatt féltik a gyerekeik továbbtanulási és elhelyezkedési lehetőségeit, ez egy probléma. Amennyiben megvan a képesítésed hozzá, tarthatsz nekik különórákat, vagy megszervezheted és keresel valakit, akinek ez a szakmája.

Ha nem tudod, hogy milyen színvonalú a nyelvtanítás, vagy van-e igény arra, hogy többet tudjanak a gyerekek, mint amennyit az iskolában tanulnak, de te különórákat adnál nekik, nehezebb dolgod lesz.

  1. Vizsgáld meg és találd meg az igazi problémát

A legtöbb gyógyszer, amit használunk, csak tüneteket kezel. A köhögés elleni szirup nem szünteti meg a torokfájás okát, de jó esetben finom és a közérzetünk is javul tőle.

Előfordulhat, hogy amikor egy problémára keresünk megoldást, ugyanígy csak a tüneteket próbáljuk kezelni. Meg kell találnunk az igazi okot és arra megoldást találnunk.

Az először Toyota által alkalmazott módszer, amelyet az 5 M-iért? módszernek is neveznek nagyon egyszerű, ugyanakkor hatásos is lehet. Ha van egy feltételezett problémád, akkor addig tedd fel a miért kérdést, amíg a probléma gyökeréhez nem jutsz el. Lehet ez öt miért, de több, vagy kevesebb is, a lényeg, hogy addig kérdezz, míg az alapproblémához jutsz el.

Érdemes bevonnod olyan személyeket is, akik érintettek, akiknek rálátásuk van a történetre.

Például egy kis településről sokan dolgoznak Németországban szezonálisan, és nem beszélnek németül. Jó ötletnek tűnhet nyelvórákat adni nekik, de még sincs jelentkező. Egy-két szomszédot bevonva percek alatt kiderülhet, hogy hol sántít az elképzelés és mi az igazi probléma.

  • Miért dolgoznak Németországban?
  • Mert helyben nincs munkalehetőség.
  • Miért nem tanultak meg eddig németül?
  • Mert XY viszi-hozza őket egy farmra, ahol mindenki magyarul beszél.
  • Miért nem tanulnak meg németül, hogy jobb munkalehetőséget találjanak?
  • Mert XY-ban megbíznak, már évek óta ugyanott dolgoznak, sok átverésről hallani máshol.
  • Miért dolgoznak csak pár hónapot külföldön?
  • Mert elég pénzt keresnek, hogy az év többi részében a családjukkal lehessenek itthon. Nem akarnak mindig távol lenni tőlük, és ez a megoldás, ha nem is tökéletes, de kielégítő számukra.

Az igazi probléma az, hogy nincs munkalehetőség a környéken, a helybéliek kényszermegoldásként választották az évente néhány hónapig tartó külföldi munkavégzést.

  1. Ha megvan a probléma forrása, keress megoldási javaslatokat

Egy problémára több megoldás is létezhet, érdemes első körben mindent leírnod, ami eszedbe jut. Akkor is, ha túl merésznek, szokatlannak, bonyolultnak találod.

A nagy cégeknek megvan az az előnyük, hogy akár szakértők hadát is bevethetik, hogy megoldást találjanak egy problémára. Ha te ezt nem is teheted meg, érdemes együtt gondolkodnod valakivel, akiről azt tartod, hogy egy hullámhosszon van veled és vannak értelmes gondolatai. Sokszor kibeszélve azt, ami a fejünkben jár, jönnek a legjobb ötleteink.

  1. Válaszd ki a leglogikusabbnak tűnő megvalósítható megoldást

Légy határozott és az ötlethalmazból válaszd ki azt a megoldást, amelyet üzletileg is életképesnek találsz.

  1. Teszteld le és valósítsd meg a kiválasztott megoldást

Nem minden esetben szükséges a teljesen kész terméket vagy szolgáltatást elkészítened, összeraknod, hogy fel tudd mérni, hogy van-e, és ha igen, akkor mekkora igény van rá.

Például mielőtt összeraksz egy tíz órás online tanfolyamot a gyümölcsfák ápolásáról, egy fél-egyórás ingyenes tanfolyammal kapcsolatba kerülhetsz azokkal az érdeklődőkkel, akik majd a vevőid lesznek. Megtudhatod tőlük, hogy fizetnének-e egy ilyen tanfolyamért és azt is, hogy mi érdekli őket, javítva a tananyagod minőségén is.

A problémamegoldó képesség fejlesztése:

problémamegoldó képesség fejlesztése

A problémamegoldó képességedet folyamatosan kell majd fejlesztened az üzleted építése során is.

A problémamegoldó képesség fejlesztése ott kezdődik, hogy észre kell venned és megfelelően kezelned kell a problémákat.

Bátorság kell hozzá, de a szőnyeg alá söprés nem fogja előbbre vinni a cégedet.

Hinned kell magadban, hogy meg tudod oldani a felmerülő problémákat.

 

Vedd észre a változásokat, alkalmazkodj mindig a piachoz. Bízz a megérzéseidben, az intuícióban.

Tudod, nem a legnagyobbak maradnak életben, hanem aki a legjobban tud alkalmazkodni. Gondolj például a Kodak-ra, hol van ma már?

Ha felmerül egy probléma, próbálj meg nyugodt maradni, soha nem reagálj indulatból, hirtelen felindulásból, a lehető legrosszabb megoldások születnek ilyenkor. Érzelmi intelligenciáról, önkontrollról bővebben is olvashatsz.

Az önfejlesztés a vállalkozóvá váláshoz elengedhetetlen.